Deze tijdelijke werkvergunning is in eerste instantie geldig voor 12 maanden, maar kan vrij gemakkelijk worden verlengd met nogmaals een periode van 12 maanden.
De kosten van de heen- en terugreis worden betaald door het bedrijf, mensen die hun hele gezin meenemen naar Canada moeten de kosten voor de overige gezinsleden uit eigen zak ophoesten.
Aangekomen in Canada moet je je vervoegen bij de immigratiedienst op de luchthaven, en als alles klopt krijg je aldaar de zo fel begeerde en uiterst noodzakelijke tijdelijke werkvergunning in je paspoort.
Als de grote raderen draaien zoals ze zouden moeten draaien, dan wordt je op de luchthaven van Calgary opgewacht door ene Hans, een Limburger die al vele jaren in Canada woont en die de nobele taak heeft om nieuwe chauffeurs op te halen en te begeleiden tijdens de eerste paar dagen in het land.
Samen met Hans rijdt je de 225 KM naar Lethbridge, en aldaar neem je je intrek in het Lethbridge Lodge hotel.
Je moet als Nederlander eerst al je rijbewijzen opnieuw gaan halen als je in Canada wilt gaan werken als vrachtwagenchauffeur.
Om de een of andere wazige reden mogen mensen uit België, Duitsland en Engeland (waar ze nota bene aan de verkeerde kant van de weg rijden?) hun rijbewijs voor een personenwagen wel zonder verdere plichtplegingen omruilen voor een Canadees rijbewijs,
Maar ook zij ontkomen er niet aan dat ze opnieuw moeten gaan lessen en examen doen voor hun vrachtwagenrijbewijs.
Gelukkig is het in Canada niet zo geregeld dat je 3 maanden moet wachten als je een aanvraag voor een rijexamen doet, dit kan in principe de volgende dag mits het niet al te druk is met examens.
Zoiets zou het CBR in Nederland ook eens moeten invoeren, het schijnt dus wel degelijk te kunnen.
Naast je praktijk-examens moet je uiteraard ook je theorie-examen opnieuw halen, en ook een eendaagse cursus voor iets dat "Airbrake Endorsement Course" heet.
Hierin wordt de werking van het luchtremsysteem behandeld en hoe je het moet controleren, gevolgd door een examen.
Daarnaast staat er ook nog een "Defense Driving" cursus op het programma.
Voor al deze toestanden wordt een periode van 25 dagen aangehouden, dus zolang zit je in ieder geval in het Lethbridge Lodge hotel.
De kosten van je verblijf in het hotel moet je uit eigen zak betalen, hetzelfde geldt voor de kosten van je rijopleiding, Airbrake Endorsement en alle bijbehorende examens.
Ik kreeg van Eugenie deze globale berekening van de totale kosten:
"Once the foreign driver arrives in Lethbridge, the cost of the hotel rooms while in classroom training or on mentoring trips will be the responsibility of the driver.
(The company will book the hotels ahead of time)
The company will pay for the hotel during the three day classroom orientation.
The driver is responsible for all other hotel costs and meals.
Please find below an example of timescale and costs for accommodation & training:"
* Hotel rate approx $ 57 per night incl. taxes
* Cost of immigration (Temporary Foreign Worker) processing (Through VRV Global): $ 0
* Flight to Calgary International Airport: $ 0
* Temporary Work Permit: $ 0
* Shuttle from Calgary to Lethbridge: $ 0
* 25 days in hotel while completing Driver Training & resting between modules: $ 1425.00
* Medical, drugs screen, Canadian Driving License (Costs included in Driver Training): $ 0
* Cost of Training (13 hours road driving + mandatory theory & testing): $1339.61
TOTAL: $2764.61
Voor Nederlanders komen hierbij nog de kosten voor een paar rijlessen en examen voor je personenwagenrijbewijs.
Hiervoor betaal je $ 120,05 extra
Het personenwagenrijbewijs heet in Canada Class 5
Het vrachtwagenrijbewijs heet in Canada Class 1
Dus als je alles in 1 keer haalt, dan ben je als Nederlander $ 2884,66 kwijt.
Met de huidige wisselkoers is dat 2156,63 Euro.
Maar gelukkig kun je een groot gedeelte van dit bedrag aan het einde van het jaar terugkrijgen via de Canadese belastingdienst.
Bij H&R zit een dame op kantoor die voor een klein bedrag jouw belastingaangifte invult, en dat is zeer zeker de moeite waard!
Vergeet niet dat bij de totale kosten ook nog je dagelijkse eten komt, maar ja:
Eten moet je toch, ongeacht waar je bent!