Air Brake Course

Op zaterdagochtend 13 november werd het tijd dat ik eens iets nuttigs ging doen, om 08.01 uur werd ik verwacht bij Gateway Safety Services voor de "Q Endorsement" cursus.
Deze cursus behandelt de werking van het luchtremsysteem van je vrachtwagen, hoe je moet checken of alles goed werkt, en hoe je eventueel je remmen goed kunt afstellen.
De cursusdag wordt afgesloten met een heus examen.

In Noord-Amerika heeft de techniek een beetje stilgestaan, ABS en schijfremmen op de trekkers worden nauwelijks toegepast, dus dat maakt de materie meteen een stuk simpeler.

Het hotel heeft een gratis "Shuttle service" voor de gasten:
Je geeft van tevoren op om hoe laat je waar moet zijn, en je wordt per Chrysler Voyager vervoerd naar elke gewenste bestemming in Lethbridge.
Maar ik had nog steeds de Impala huurwagen, dus op eigen kracht reed ik de route naar Gateway.

In Lethbridge zijn de straten verdeeld in N (North) en S (South) achter de straatnaam/nummer.
De scheidingslijn is de Crowsnest Highway:
Alles ten noorden van deze weg heeft een N achter de straatnaam/nummer staan, bij alles aan de andere kant staat er een S achter de straatnaam/nummer.

Mijn hotel bevindt zich bijvoorbeeld op 320 Scenic Drive S, dus ten zuiden van de snelweg:
Klik kaartje voor grotere weergave:

Photobucket

Stipt om 08.01 uur arriveerde ik bij Gateway, en na vlug even een kop thee te hebben gepakt begaf ik mij naar het leslokaal.

Klik logo om de Gateway website te bekijken:

Photobucket
We waren die dag met 12 cursisten, ik bleek de enige Europeaan te zijn.
De leraar vroeg bezorgd of ik wel Engels kon lezen en schrijven.
Kennelijk verschenen er af en toe een paar Neanderthalers uit niet-Engels sprekende landen op zijn cursus, voor deze mensen is er gelukkig een speciaal mondeling examen in het leven geroepen.

Mijn indruk is dat je eigenlijk niet kunt zakken voor dit hele gebeuren, er waren twee mensen (een Canadees en een Mexicaan) die niet het benodigde aantal goede antwoorden hadden voor het examen.
Deze werden na afloop apart genomen, en even later waren zij ook geslaagd!

In het klaslokaal staat een compleet luchtremsysteem opgesteld 
(truck + trailer), gevoed door een compressor en voorzien van remlichten, meters en een rempedaal.
Alle leidingen hebben een eigen unieke kleur, zodat je ze goed kunt volgen door het gehele systeem.
Voeg hierbij je eigen technische kennis, inzicht en logica, als je een heel klein beetje gezond verstand bezit, dan is het geheel zo helder als kristal!

Verder staat er een opstelling van een remtrommel met luchtdrukrem in het lokaal, óók deze is aangesloten op de compressor en iedereen in de klas moest met behulp van dit voorbeeld de remmen afstellen.

Daarna gingen we naar buiten om de "in-cab" test van het remsysteem te doen in één van de Volvo's van de rijschool.

Tussendoor was er voor de rookverslaafden volop gelegenheid om even een sigaretje te roken, en tussen de middag kregen we een minuut of 40 vrij om ergens een broodje te gaan eten.

Op het einde van de cursus was er dan het schriftelijke examen:
30 vragen, met 4-keuze antwoorden, waarvan je er minimaal 25 goed moet beantwoorden.
Zoals ik al had verwacht slaagde ik met vlag en wimpel, en rond 15.01 uur zat ik weer in de auto, terug naar het hotel.

Het eerste stapje is gezet!