Lopen.....

Niemand loopt hier.
Ik zie als ik op straat ben verder vrijwel niemand lopen, alles gaat hier per auto.
Vooral met het huidige weer lijkt het er vrij sterk op dat 99% van de Canadese mensen in principe helemaal niet in aanraking komen met de buitenlucht.
Vanuit hun huizen lopen ze direct hun inpandige verwarmde garage in, alwaar ze in hun voorverwarmde auto stappen, om vervolgens
(getooid met muts, dichtgeknoopte winterjas én met wanten aan) naar de verwarmde parkeergarage van hun werkadres of van de mall rijden om daar hun ding te gaan doen.

Oké, in het centrum van de stad zie je mensen lopen, maar hier in de buitenwijken loopt niemand.
Behalve.....mensen die een beetje aan de afgrond van deze samenleving terecht zijn gekomen, mensen zoals daklozen.
En als ik (als persoon wiens rijbewijs recentelijk, zonder zelfs maar één ernstige verkeersovertreding te hebben begaan, gewoonweg is afgepakt) over straat strompel met mijn boodschapjes verpakt in 28000000 verschillende flinterdunne plastic zakjes van bedenkelijke kwaliteit, dan heb ik het gevoel dat ik een beetje meewarig door al die Canadezen vanuit hun comfortabele en warme voertuigen wordt bekeken.

Photobucket 


Op mijn route naar de supermarkt, deze is gesitueerd aan de overkant van de snelweg, zie ik wonderlijk genoeg juist veel mensen lopen ?
Maar deze personen zien er anders uit dan de gemiddelde Canadees, ze hebben groezelige kleren aan, steevast in meerdere niet combinerende lagen over elkaar aangetrokken, en ze kijken meestal niet erg vrolijk.

Het was mij een raadsel waarom zij het verkiezen om juist deze route te lopen, vanaf de mall richting het viaduct dat over de Crowsnest Highway ligt.
Totdat ik gisteren in verband met de sneeuw aan de andere kant van het viaduct de snelweg over moest steken, aldaar viel mijn oog op een afgebladderd bordje met de tekst "Shelter" erop geschreven....
Aha, dit was de route vanaf de mall (alwaar het lekker warm is) naar de daklozenopvang van Lethbridge!

Toen ik op de terugweg van de supermarkt er op lette, zag ik inderdaad enige van voorgenoemde mensen het paadje waarna het bordje verwees inslaan.

Doelgroepmuziek, klik afbeelding: 
Photobucket

Dus daarom negeerde de meneer die ik vorige week, uitgerekend ter hoogte van dit viaduct, de weg vroeg naar National Car Rental mij totaal:
Hij dacht dat ik om geld wilde bedelen......

Na deze schokkende ontdekking wil ik nu echt héél erg snel mijn rijbewijs halen, zodat ik mij weer kan scharen bij de autorijdende massa!!
Ik, aangezien worden voor een dakloze ???.... het idee alleen al ;-)

Hieronder mijn route naar de supermarkt (blauw omrand), deze tocht leidt via de mall (rood omrand) waar tevens de bioscoop is gevestigd. Helaas kun je geen etenswaren kopen in de mall, dat zou mij een flink eind lopen besparen.
Alles bij elkaar is de tocht vanaf het hotel naar de supermarkt, en weer terug, een kilometer of vier.

Klik afbeelding voor een grote kaartje: 
Photobucket 

Bij de ingang van de supermarkt zag ik elke keer mensen die een soort bankpasje onder een scanner hielden. Vervolgens kwam er een bonnetje uit een printer gerold, deze mensen bekeken dit bonnetje heel aandachtig en gingen daarna opgewekt de winkel binnen.
Dat moest ik eens even van dichtbij bekijken!

Het bleek het equivalent van een AH Bonuskaart te zijn, deze kon je aanvragen bij de klantenservice van de supermarkt, en je "moet" deze tonen als je gaat afrekenen bij de kassa. Met deze kaart worden dan vervolgens je boodschappen geregistreerd, en als je de volgende keer weer boodschappen komt doen, dan houd je de kaart onder de scanner, de computer kijkt welke dingen jij in het verleden hebt gekocht, en als hieronder items zijn die in de aanbieding zijn, dan komt er een bonnetje uit de printer met daarop jouw voordeel in gillende letters.

En als je iets koopt dat "in de Bonus is", dan geldt die korting alléén als je daadwerkelijk je klantenkaart laat zien scannen bij het afrekenen. Zo had ik bij mijn laatste winkelavontuur een voordeel van CAD 8.60 / 6,56 Euro op het totaalbedrag van CAD 50.67 / 38,67 Euro.

Hoe ingeburgerd ben je als je, na slechts een paar dagen in dit land te vertoeven, al je eigen klantenkaart van je lokale supermarkt bezit ????
(Volgens mijn nieuwe kaartje heet ik nu Koos Vermeulen, dat leek mij wel een grappige naam...)

Photobucket 

Hoeveel nieuwe Nederlanders rennen meteen na aankomst in de lage landen naar de Albert Heijn om daar een Bonuskaart aan te vragen ?
Think about it!!!