Eerste mentor trip (deel II)

Die nacht (inmiddels was het dinsdag 7 december 2010 geworden) parkeerde ik #3427 rond 00.31 uur bij de truckstop in Beach, North Dakota. Na nog even in de shop te hebben gekeken en daar een 2011 Rand McNally Road Atlas te hebben gekocht, (de geplastificeerde versie) keerden we terug naar hotel Freightliner voor een welverdiende rust.

Zo'n Rand McNally is de bijbel van de weg voor truckers.
Je kunt natuurlijk blindelings vertrouwen op je TomTom, Garmin, Mio, Navigon etc., maar als deze techniek uitvalt dan ben je (zoals vroegâh) ineens toch weer aangewezen op een ouderwetsche kaart.

Hieronder een plaatje van mijn nieuwe Road Atlas, de afmetingen zijn zo'n 52 x 35 cm.

Afbeelding aanklikken voor meer informatie:
Photobucket

Na een verkwikkende nachtrust van een uurtje of 5 vervolgden we dezelfde ochtend onze trip richting Waterloo, Iowa.

Ter hoogte van Barnsville, Minnesota nam ik het stuur weer over, en rond 21.31 uur arriveerden we in Waterloo, alwaar we onze eigen trailer bij de vleesfabriek parkeerden, en op zoek gingen naar een lege H&R trailer. Dit bleek nog niet zo eenvoudig te zijn, en tussen al die tientallen trailers konden wij geen H&R logo's ontdekken. Daarom besloten we om naar de in de buurt gelegen Flying J truckstop te rijden, en de volgende ochtend terug te keren naar de vleesfabriek.

Als je tankt krijg je bij elke 50 US gallon een gratis douche aangeboden. Nu niet denken dat je dan al tankend rijkelijk met diesel wordt besproeid.....
Neen: De vermeende douche bevindt zich in de truckstop en bestaat uit een kamertje met een codeslot. Deze gratis tankbeurt wordt bijgeschreven op je klantenkaart van de desbetreffende keten van truckstops.

Als je op het punt bent aangekomen dat je jouw eigen lucht niet meer kunt harden, je steeds minder vrienden over blijkt te houden, honden met de staart tussen hun benen luid jankend het hazenpad kiezen zodra ze jou ontwaarden, dan zou je eventueel gebruik kunnen gaan maken van zo'n gratis douchebeurt........

Je houdt dan de eerder vermelde klantenkaart voor een tv-scherm in de shop, selecteert "shower" en je krijgt een eenmalige code om het slot van de doucheruimte te openen.
In het ruime douchevertrek bevinden zich teven een toilet en een wasbak met spiegel, zodat je lekker ongestoord je ding kunt doen in/vóór/op de desbetreffende potten en wasbakken.
Gewone toiletten in Noord Amerika zijn 9 van de 10 keer open aan de onder- en bovenkant, en een beetje lang persoon blikt zonder problemen over de bovenkant van zo'n hokje.
Ik wil lekker op mijn gemak zitten, dus zo'n doucheruimte is daar de aangewezen plaats voor !

Het enige ergerlijke aan de toiletten is dat ze geen plateau hebben, zoals de meeste Nederlandse toiletten, maar je dumpt je "food from yesteryear" direct in een fikse laag water:

Photobucket
Vooral als je in een spaarzame bui bent geweest en het formaat van de door jouw vers geproduceerde bolus astronomische vormen heeft aangenomen, dan volgt er na het point of no return,
(het doorknippen van de navelstreng zeg maar) steevast een diep plonzend geluid, waarna meteen automatisch je rectale gebied ongewild wordt schoongewassen door een zéér onwelkome plens water....

De volgende dag (woensdag 8 december 2010) verlieten we de truckstop rond 07.01 uur om te kijken of er inmiddels al een lege trailer beschikbaar was gekomen bij de vleesfabriek.
In het ergste geval moesten we wachten totdat onze eigen trailer leeg was, maar we hadden dan in ieder geval de garantie dat er minimaal één trailer beschikbaar zou komen.
Na enig speurwerk vonden we een (andere) lege trailer van het bedrijf, omdat deze ook was gebruikt voor vleesvervoer, lieten we deze op de fabriek uitwassen.
Dit moet gebeuren als je vleesproducten in je trailer hebt gehad, het is natuurlijk niet zo fris om een nieuwe lading in een trailer te laten laden als deze nog onder het bloed zit.
En de kans is heel erg groot dat degene die deze trailer moet laden dit niet zal accepteren, dus de boel moet gewoon lekker fris achter je truck hangen, dat is voor alle partijen beter !

Na de trailer wash, uitgevoerd door een meneer die op mij een beetje te vrolijk overkwam, onsamenhangend sprak en er stellig van overtuigd was dat hij mij kende, (Drank maakt meer kapot dan je moeder lief is) reden we terug naar de truckstop.

Daar aangekomen ging ik gebruik maken van de eerder verworven gratis douche, en het werkte inderdaad zoals hierboven beschreven. De truckstop levert zelfs een paar handdoeken bij deze service, deze liggen al klaar als je de fris schoongemaakte doucheruimte opent door middel van de code die je zojuist hebt gekregen.
Perfect !

Na deze meer dan verfrissende douchebeurt keerde ik vrolijk huppelend terug bij #3427.
Helaas hadden we nog steeds geen nieuwe laadopdracht gekregen via de satellietverbinding in de truck, en het zag er naar uit dat het wel een poosje kon duren voordat dit zou gebeuren.
Dus met dit vooruitzicht in gedachte besloot ik om 24 uur internet toegang te kopen bij de truckstop.

Dit kan gewoon vanuit je cabine, met behulp van een credit card en (uiteraard) een computer.
Omdat ik al vanaf de avond daarvoor sinds 21.46 uur niet meer had gereden, en we hier waarschijnlijk de hele dag zouden bivakkeren, besloten we om voor mij een reset van 36 uur aan te vragen.
Zodat ik de volgende dag weer met 0 uren kon beginnen, ik leg deze vrij merkwaardige rijtijdenwetten nog wel een keer allemaal aan jullie uit.

De rest van de dag brachten we al surfend door, ik had al vrij snel uitgevonden dat je met twee laptops op dezelfde toegangscode kan internetten, dus mijn mentor kon gratis op mijn account meeliften.
Die avond had ik eindelijk het genoegen om mijn eerste
(en tevens laatste, maar dat wist ik toen nog niet) warme maaltijd van deze week te verorberen.