Geslaagd voor Class 5 (luxe wagen) !!

Afgelopen maandag (29 november 2010) kon ik dan eindelijk achter het stuur kruipen, helaas nog niet van één van de Volvo trucks van Gateway, want eerst moest ik natuurlijk mijn Class 5 (zo heet hier het rijbewijs voor luxe wagen) halen.

Andrew zou mij om 15.01 uur oppikken bij het hotel, en al rond 14.46 uur zat ik te wachten op het Chesterfield leer in de lobby. Stipt op tijd zag ik de zwarte 95-er Chebby C1500 pick-up truck de parkeerplaats opdraaien, met Andrew achter het stuur. Wie had ooit verwacht dat ik ooit nog eens mijn autorijbewijs opnieuw zou moeten halen ? Ik niet in elk geval, ik was toentertijd zo blij dat ik verlost was van mijn rij-instructeur en de stomvervelende ellenlange twee uren die ik elke keer met hem moest doorbrengen.
Al bij de eerste les had ik hem meteen medegedeeld dat ik totaal niet geïnteresseerd was in voetbal, maar kennelijk was zijn korte geheugen niet zo goed, want elke keer begon hij weer over dat domme balspelletje....

Vol goede moed klom ik achter het stuur van de Chebby pick-up met automaatbak, Andrew vertelde mij dat ze de laadbak maar vol met sneeuw hadden geschept, zodat ik in ieder geval een klein beetje gewicht op de achteras had.
Met zo'n relatief laag gewicht van achteren en alleen achterwielaandrijving kon het best nog wel eens spannend worden  in de kleinere straatjes met veel sneeuw.

Vergelijkbare modeljaar 1995 C1500 pick-up truck:
Photobucket

Na een minuut of 30 rustig door Lethbridge cruisen zei Andrew dat hij niet dacht dat hij mij nog iets kon leren, dat was natuurlijk leuk om te horen! Wat ik wel zwaar vermoeiend vond was het feit dat ik met twee handen aan het stuur moest rijden, toen ik dit tegen Andrew vertelde, zei hij dat ik bij hem rustig met één hand mocht sturen. Als ik het morgen tijdens het examen maar niet vergat, dan had hij er verder geen problemen mee.

Na tot vervelends toe dezelfde straten te hebben bekeken gaf Andrew mij opdracht om even naar "Canadian Tire" te rijden. Dat is een groot warenhuis waar ze onder andere automaterialen verkopen, want hij had lampen nodig voor zijn eigen pick-up truck. Hahaha, tijdens je eerste rijles boodschappen doen, het moest niet gekker worden natuurlijk !!

Klik banner om de website te bekijken:
Photobucket

Nadat we waren geslaagd voor de lampen en nog wat doelloos rond hadden gereden, bleken mijn 2 uurtjes rijles erop te zitten en zette ik koers naar het hotel. De volgende dag om 10.01 uur moest ik afrijden, Andrew zag geen onoverkomelijkheden, hij vertrouwde er volledig op dat ik zou slagen.

De volgende dag (dinsdag 30 november) had ik nog 1 uurtje les, en daarna gingen we naar het kantoor van Jennifer, alwaar de examinator al op mij zat te wachten. Het bleek een heel aardige man te zijn, stelde zich voor als Jay en alles ging heel informeel.
Andrew vroeg of hij niet al te besneeuwde straatjes wilde opzoeken, want hij was niet van plan om de pick-up uit te komen graven.

Na deze mededeling liep ik met Jay naar buiten en reden we langzaam het parkeerterrein af.
Hij vertelde mij dat ik best met één hand mocht sturen, ik was per slot van rekening geen 16 jaar oude scholier zonder enige rijervaring. Maar als hij mij met één vinger zag sturen, dan moest hij dat natuurlijk wel aantekenen op zijn rapportagelijst. Ik besloot om, net als gisteren bij Andrew, eigenwijs beide handen aan het stuur te houden.
Na een ritje zonder verdere bijzonderheden keerden we na een minuut of 41 alweer terug bij het kantoor, ik parkeerde de wagen daar op het parkeerterrein, en terwijl we nog in de wagen zaten keek Jay zijn aantekeningen na.

Voor elk onderdeel van het examen verdiende je punten, elke aantekening gaf je een bepaald aantal strafpunten, en alles bij elkaar opgeteld moest je totale score boven een bepaald aantal punten uitkomen.
Na enig telwerk vertelde hij mij vervolgens dat ik geslaagd was! Yay me !!!

Photobucket

Van Jennifer ontving ik mijn tijdelijke rijbewijs, een stukje papier met mijn naam erop en de verklaring dat ik in nu het bezit was van een Class 5 license. Als ik dit papiertje zou laten zien, samen met een geldig legitimatiebewijs, dan zou iedere Canadese politieman mij zonder problemen mijn weg laten vervolgen.

Zo, dat was ook in the pocket, nu alleen mijn Class 1 (truckrijbewijs) nog even halen, dan kon ik eindelijk de weg op.
En mijn eerste 3 uurtjes rijles zouden over een half uurtje al beginnen !

Zo zit je dagenlang te niksen in je hotel, en zo ben je ineens druk met allerlei rijlessen en examens.........