Vrije vrijdag

nmiddels was het vrijdag 12 november geworden, mijn tweede vrije dag in Canada.
Gisteren had ik tijdens mijn wandeling naar National een hele grote oude Canadian Pacific Railway locomotief zien staan, pal achter het voormalige stationsgebouw van Lethbridge.
En deze indrukwekkende machine wilde ik even op de foto gaan zetten, ik vind het altijd mooi om zulke oude technische dingen te bekijken.

Klik thumbnails:
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket

Omdat ik nu toch helemaal into treinen was, besloot ik dat mijn volgende stop dan maar meteen de beroemde Lethbridge "High Level Bridge" moest worden, een oud spoorwegviaduct en tevens één van de landmarks van de stad.

Aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket
Ik citeer vanuit het Engels:

De High Level Bridge is een spoorwegviaduct, gebouwd door de Canadian Pacific Railway, het is de langste en hoogste brug van dit type in de wereld. De brug werd voltooid in 1909, en de bedoeling was dat hij slechts enkele tientallen jaren zou meegaan.
Maar in 2009 vierde men het 100-jarig bestaan van de brug.
De totale lengte van de brug is 1600 meter, en de hoogte is 96 meter.
Men is begonnen met de bouw in augustus 1908, de brug werd voltooid op 22 juni 1909, en de officiële opening vond plaats op 1 november 1909.
De totale bouwkosten bedroegen destijds maar liefst 1.334.525,00 CAD.
Toentertijd beschreef men de brug als één van de wonderen der wereld.

Aan de andere kant van het viaduct kwam ik dit bord tegen, kennelijk is er zo'n 140 jaar geleden tussen de Blackfoot en de Cree indianen stevig gebakkeleid in deze riviervallei:

Aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket

Na al deze cultuursnuiverij vond ik het de hoogste tijd om een kijkje te gaan nemen bij de yard van mijn nieuwe werkgever in Lethbridge, het was niet erg moeilijk om deze te vinden:
Volg de eerste de beste rode truck die je ziet en je komt er vanzelf!

Toen ik na een uur rijden aan de US border stond, kwam ik erachter dat ik niet lukraak achter elke rode  truck aan kon rijden, sommigen waren schijnbaar onderweg naar een verre bestemming....

Alle gekheid op een stokje: (eigenlijk is dat een vreemde uitdrukking....?) ik kwam dus inderdaad bij de yard terecht toen ik een grote rode truck volgde.

Klik thumbnails:
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket

Ronde spiegels op de spatborden = Freightliner Columbia
Rechthoekige spiegels op de spatborden = Freightliner Cascadia

Mijn welgemeende excuses voor de slechte kwaliteit van bovenstaande foto's.
Het was inmiddels al aardig donker geworden,
dus ik heb een paar trucjes (op de truckjes) moeten toepassen.