The "Big Red Team"

Op het internet zie ik veel berichten over H&R Transport (The Big Red Team), en de meeste hebben een vrij negatieve ondertoon. Uiteraard is het aan een ieder om zijn/haar mening te ventileren, maar helaas zijn er bepaalde mensen die hun relativeringsvermogen totaal op nul hebben gezet omdat ze verbitterd en teleurgesteld bij het bedrijf weg zijn gegaan.

Is dit nu echt zo'n slecht bedrijf?
Volgens mijn eigen ervaring absoluut niet.
Zou ik er zelf weer willen gaan werken?
Neen!

Maar ga alsjeblieft niet af op al die indianenverhalen die je op het interweb leest.
Zoals overal op de wereld heb je bij een bedrijf tevreden werknemers en ontevreden werknemers.
Ga voor de aardigheid eens bij een Nederlands chauffeurscafé (als je er nog eentje kunt vinden) aan de stamtafel zitten en luister eens stilletjes naar de grote gesprekken die daar worden gevoerd.
Elk bedrijf dat aldaar de revue passeert is ruk, iedereen weet altijd precies alle negatieve dingen op te sommen, maar negen van de tien keer is al deze inside information afkomstig van "horen zeggen", in veel gevallen van iemand die het weer heeft gehoord van iemand aan de stamtafel van een chauffeurscafé.

Overal is wel eens wat, en over vrijwel elk bedrijf zijn er leuke en minder leuke dingen op te noemen, maar hoort dat niet gewoon bij het leven an sich?

The Big Red Team is een bedrijf dat precies doet wat ze jou beloven/vertellen bij het sollicitatiegesprek in Engeland.
Als je daar ter plaatse aandachtig naar luistert, en niet schroomt om kritische vragen te stellen, dan keer je terug naar huis met voldoende informatie om het allemaal nog eens goed te overdenken.

Niemand zet jou een pistool in je nek om na een paar weken het job offer te accepteren, het contract dat je ontvangt laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Lezen kan vrijwel iedereen, maar begrijpend lezen schijnt voor het gros der mensheid helaas nog altijd vrij problematisch te zijn.....

Je wordt van A tot Z begeleidt als je aankomt in Canada, niets wordt aan het toeval overgelaten en als je ontevreden bent over bepaalde zaken, dan moet je je mond opendoen en het vragen/mededelen.
The Big Red Team is een transportbedrijf, geen kleutercrèche, dus op een gegeven moment is de koek gewoonweg op als iemand maar blijft zeuren en zeiken over bepaalde zaken die in de ogen van het bedrijf op een normale (lees: Canadese!!!) manier geregeld zijn.

Jij komt in Canada werken, dus pas je aan aan de regels en (ongeschreven) wetten van dat land.
Kom jij daar aan met de instelling dat het gehele land zich maar aan jou moet aanpassen, dan snap jij het spelletje niet helemaal en denk ik dat je binnen de kortste keren weer richting Schiphol vliegt.
Misschien omdat je dat zelf hebt beslist, of misschien omdat men heeft beslist dat ze jou niet langer binnen het bedrijf kunnen/willen gebruiken.

Ik ben zelf weggegaan omdat iemand van de planning mij probeerde te naaien, maar dat was een actie van één bepaalde persoon, moet ik dan meteen het hele bedrijf als slecht en onbetrouwbaar gaan afschilderen op het internet? Bij mij is een afspraak een afspraak, en dan moet men ineens niet gaan doen alsof er helemaal geen afspraken zijn gemaakt, dat werkt bij mij totaal averechts.

En ik ben geen bluffer als ik zeg dat ik een bedrijf 3 kansen geef voor fuck ups, en dat het daarna klaar is voor mij. Ik heb genoeg mensen meegemaakt die woorden van dezelfde strekking van de toren schreeuwden, maar als het er dan op aankwam slikten ze het maar weer en hielden ze hun mond.

Ik heb absoluut geen wrok ten opzichte van The Big Red Team, het is mijn eigen beslissing geweest om naar huis te gaan, als ik mij de volgende dag soepel had opgesteld, dan waren we er na een gesprek vast wel weer uitgekomen, maar zo zit ik niet in elkaar.

N.a.v. dit blog heb ik veel mailtjes gekregen van mensen die ook naar Canada wilden vertrekken om bij dit bedrijf te gaan rijden, mensen die mij vroegen om informatie en ervaringen, en ik heb het ze nooit afgeraden om er te beginnen.
Wel denk ik dat je als je in je eentje in de truck woont en er verder geen huis en/of gezin op na houdt, dat je dan in een betere positie bent om een goede boterham te verdienen in de Noord Amerikaanse trucking industry.

En zoals overal moet je natuurlijk wel willen werken! Dus in het begin gewoon alle ritten aannemen als je het binnen jouw beschikbare uren kunt kunt doen. Heb je twijfels over de afstanden en het tijdsverloop, dan altijd even aangeven dat je het graag wilt doen maar niet zeker weet of je nog genoeg uren over hebt. Dan wordt je geholpen, en na verloop van tijd leer je zelf steeds meer en meer over het hele reilen en zeilen, en kun je alles zelf steeds gemakkelijker uitvogelen. Zeg jij keer op keer nee tegen een pre-plan, dan gaat de planning zich uiteraard afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent en zullen ze zich minder voor jou inzetten als jij eens een keer om een gunst vraagt.

Ritjes naar zonnig Californië lijken (in beginsel) leuker dan 6 keer hetzelfde ritje over de Rocky Mountains naar Vancouver, compleet met sneeuw en alle andere ongein. Maar ja, je bent net nieuw dus ga jezelf eerst maar eens een beetje "bewijzen"!

Bouw een band op met je vaste planners, laat zien dat je wilt werken en dat gaat dan vanzelf in jouw voordeel werken. Maar is dat niet zoals het in elke bedrijfstak, bij vrijwel ieder bedrijf waar dan ook ter wereld werkt?

Als jij een goede manier zoekt om Canada "binnen te komen", dan is The Big Red Team een uitstekende manier om dit te verwezenlijken. En wie weet heb jij het er wel zo naar jouw zin dat je na verloop van tijd helemaal niet wilt overstappen naar een "beter bedrijf". Ik ken legio voorbeelden van mensen die al jarenlang tevreden bij het bedrijf werken, zelfs nadat ze hun PR hebben weten te bemachtigen zijn ze er blijven rijden.
Dat doe je niet als je alle vrijheid hebt om over te stappen naar een bedrijf dat "beter" is.

Heb je het totaal niet naar je zin bij het bedrijf, dan moet je jouw eigen plan trekken.
Dan kap je er simpelweg mee, of je gaat rustig om je heen kijken naar een ander bedrijf.
Maar wees in vredesnaam niet zo kinderachtig om via het internet keer op keer jouw negatieve ervaringen met het bedrijf te ventileren zodra je de letters H en R ergens tegenkomt.
Uiteraard mag je heus wel eens laten weten dat je het met bepaalde zaken niet eens was, maar ga er geen hetze van maken, de enige die je daar uiteindelijk mee hebt, dat ben je zelf!

Zoek maar eens via Google naar ene Rudy Bogaert (a.k.a. "usakandyman") uit Belgjesland. Dat ventje zit klaarblijkelijk enorm met zichzelf en zijn gedwongen leventje in the Great White North in de knoop, en geeft mede daardoor The Big Red Team er bij elke gelegenheid van langs op het interweb.
Want aan hem ligt het uiteraard niet dat hij daar niet meer mocht werken, nee natuurlijk niet... photo Pinocchio.gif

Nuff said!!!