Class I: Rijlessen en examen

Meteen na het rijexamen voor de luxe wagen (op dinsdag 30 november 2010) reed ik met Andrew terug naar Gateway om eindelijk aan het echte werk te beginnen: Mijn eerste vrachtwagenrijles in Canada !!!

Foto aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket
De rijschool heeft twee Volvo's met trailer, elk 23 meter lengte in totaal.
Als je er voor het eerst naast staat, dan denk je wel even iets in de trant van "Wow, dat is iets langer dan in Nederland..." Maar ik moet zeggen dat je er heel snel aan gewend bent, en als je eenmaal een paar uurtjes hebt gereden denk je er niet eens meer aan. Daarbij is het ook nog zo dat de straten hier veel breder zijn dan in Europa, en de meeste bochten zijn ingericht op trucks van deze lengte (of nog langer)

Andrew zou mij ook lesgeven in de truck, dat vond ik wel fijn want ik kende hem ondertussen al een beetje. Hij is lekker rustig met aanwijzingen geven, heeft heel veel ervaring en in het bezit van een gevoel voor humor dat mij wel aanspreekt ! Dus het is absoluut niet zo dat we een beetje chagrijnig in de truck zitten te kniezen en hopen dat de uurtjes snel om zullen gaan.

Hier één van de Volvo's, helaas was "mijn eigen truck" er niet toen ik deze foto's ging maken. Op de bull-bar na is hij precies hetzelfde.

Foto aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket

Voordat je dagelijks op weg mag, moet je in Noord Amerika eerst een pre-trip doen.
Dat is een inspectie van de hele combinatie, het liefst in een aangeleerde bepaalde volgorde, dit omdat je het dan beter kunt onthouden.
Als je examen doet, dan moet je deze pre-trip in principe foutloos uitvoeren (je mag een paar foutjes maken) en daar slaag je dan vervolgens voor.
Doe je de pre-trip niet goed, dan gaat het rij-gedeelte daarna niet eens meer door.

Slaag je voor de pre-trip, maar zak je voor het rij-gedeelte, dan hoef je bij het volgende examen het pre-trip gedeelte niet overnieuw te doen. Bij het pre-trip gebeuren hoort ook het af- en aankoppelen van de trailer, en een remmentest in de cabine.

Foto aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket

Tijdens de pre-trip werk je dus een aangeleerde volgorde af, je zegt wat je aan het doen bent tegen de examinator, wijst ook aan wat je controleert en zegt vervolgens of het in orde is of niet.

Het schakelen gaat hier ook totaal anders dan in Europa, je gebruikt je koppeling namelijk alléén als je wegrijdt of als je stopt. Tussendoor blijft je linkervoet dus op de vloer van de cabine, gebruik je de koppeling tussendoor tijdens je examen dan krijg je daar een aantekening voor op je lijst, heb je teveel aantekeningen en meer dan 50 strafpunten, dan zak je......

Foto aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket

Dus je moet goed op je toerental letten, rustig aan schakelen en na in het begin veel gekras en stress kreeg ik er al na een minuut of 40 meer handigheid in,.
Andrew zei dat ik er gevoel voor had.
En zoiets is goed voor je zelfvertrouwen, dus daarna ging het nog beter!

Achteruit rijden en onder een hoek van 90 graden inparkeren tussen twee trailers ging mij al vanaf de eerste keer goed af, niet slecht als je daarbij bedenkt dat ik nog nooit eerder met een oplegger had gereden.
Het is toch anders dan met een wipkar, je hebt nu aan één kant meteen een grote hoek waarin je niets meer ziet als de trailer uitzwaait.

Voordat ik het wist waren de eerste drie uurtjes rijles afgelopen, nog even de trailer parkeren en afkoppelen en ik was klaar voor deze dag!

De volgende dag (woensdag 1 december 2010) wederom drie uurtjes rijles gehad van Andrew, het schakelen ging zelfs nog beter dan op de eerste dag. De pre-trip deed ik bijna helemaal goed, zonder hulp van Andrew. Alleen het gedeelte met de remmentest in de cabine had ik nog niet helemaal onder de knie, maar dat ging ik 's avonds nog eens een paar keer goed doorlezen, en daarna heb ik het stap voor stap op papier gezet.

Donderdag (2 december 2010) weer drie uurtjes rijles gehad, pre-trip vrijwel foutloos gedaan, alleen een kleine terugval met het schakelgebeuren gehad. We gingen van een flinke heuvel naar beneden, ik remde en wilde terugschakelen, maar ik was niet snel genoeg dus kreeg daarna de pook niet meer in de juiste versnelling. Daarna ging het niet meer lekker met schakelen, maar Andrew zei dat het allemaal goed zou komen, geen stress en lekker op je gemak rijden raadde hij mij aan.

Foto aanklikken voor een grotere weergave:
Photobucket

Vrijdag (3 december 2010) was de grote dag, afrijden voor Class 1 !
Van half tien tot 11 uur had ik de laatste rijles van Andrew, alles ging perfect, en rond 11.00 uur waren we terug bij Gateway.
Jay ( dezelfde examinator als afgelopen dinsdag voor mijn auto-examen) stond ons daar al op te wachten.

De pre-trip ging uitstekend, ik vergat helaas iets bij de remmentest in de cabine te noemen, maar de handeling voerde ik wel goed uit. Dus voor de pre-trip was ik geslaagd!

Daarna de feitelijke rijtest, alles ging goed, het achteruitsteken en parkeren onder een hoek van 90 graden tussen twee trailers ging, net als bij het lessen, in één vloeiende beweging goed!
Je mag één keer naar voren rijden om daarna weer achteruit te steken, maar ik had die optie niet eens nodig.

Jay was tevreden, alleen ging het bij het terugrijden naar Gateway even fout met terugschakelen, maar dit bleek geen grote aantekening op te leveren, dus nadat ik de truck had geparkeerd feliciteerde Jay mij met het behalen van mijn vrachtwagenrijbewijs !!!

Photobucket

Yay me !!!!!