Opeens weet je het!!!

Bericht uit maart 2010:



Nee, treinconducteur worden dat leek mij maar niets, maar met een grote truck een beetje door Noord-Amerika crossen, dat leek mij wel iets!!

Toen ik als beginnende puber (iets waar ik overigens in uitblonk) in 1978 de film "Convoy" zag, wist ik het zeker: Ik wilde net als de "Rubber Duck" met zo'n grote Amerikaanse-truck-met-neus dwars door de zoutvlaktes van Utah scheuren!



De plaatjes van artiesten uit dat tijdperk, die steevast in elke schoolagenda te vinden waren, moesten ineens wijken voor knipsels en foto's van trucks, voorgenoemde agenda transformeerde in een boekwerk dat de Dikke van Dale tot een zielig formaat  reduceerde.

Een vriend van mijn oudere broer was vrachtwagenchauffeur, en in de schoolvakanties bestond er voor mij niets mooiers dan met hem mee te gaan op ritten naar het verre Duitsland.
Hij reed met een Scania LB 141, voor mij was dat toentertijd de ultieme Europese truck, mooier, stoerder en sterker bestond gewoonweg niet:




Een jaar of drie geleden zag ik een programma op tv waarin melding werd gemaakt dat men in Canada zat te springen om vrachtwagenchauffeurs.
Een mevrouw met zoetgevooisde stem gaf commentaar terwijl er een filmpje werd vertoond van een tevreden lachende meneer achter het stuur van een truck, ergens op een uitgestorven weg op de prairies van Canada:
"Ben jij de files ook zo beu, kom dan naar Canada om hier een nieuw leven als vrachtwagenchauffeur te beginnen"

Vorig jaar herinnerde ik mij ineens dit fragment en ik ging eens zoeken of Canada nog steeds getergd werd door op-en-neer springende managers van transportbedrijven.

Zo kwam ik terecht op het weblog van een Nederlandse chauffeur die bij een Canadees bedrijf in Lethbridge, Alberta rijdt. Op zijn blog stond een link naar het bedrijf, en toen ik daar op klikte zag ik al snel dat men nog steeds naar chauffeurs zocht, men organiseerde zelfs sollicitatiedagen in Engeland, speciaal voor chauffeurs uit Europa.

Ik besloot om er maar eens een mailtje naar dat bedrijf aan te wagen, een oud-Hollandsch spreekwoord luidt immers:
"Nee kun je krijgen als je ja niet hebt..." (of woorden van die strekking)